Jak by měla vypadat SVAČINA DO ŠKOLY?



Protože i výživa dětí je nesmírně důležitá a je třeba o tom mluvit. Učit děti správným stravovacím návykům bychom měli téměř od narození.


 

Proč?

Důvod, že chceme děti zdravé, ani nemusím zmiňovat. Věděli jste, že faktory související se životním stylem (výživa, pohybová aktivita a další) může ovlivnit zdraví až z 50%? Je třeba brát ohled na to, co jíme a co učíme naše děti. Správná výživa v dětství a dospívání snižuje riziko onemocnění po celý život.



Co by měla obsahovat nutričně vyvážená a plnohodnotná svačina do školy? 

Zástupce všech tří makronutrientů - sacharidy, bílkoviny, tuky (jako v každém jídle), v ideálním poměru. Poměr makronutrientů ve výživě dětí je podobný poměru u dospělého člověka. Strava dětí je založena na sacharidech (ideálně komplexních), a to až z 55 % z celkového denního příjmu. Tuky by měly tvořit 30-35 % a bílkoviny 10-15 % z denního příjmu.



Svačina by měla děti ve škole především zasytit a dodat potřebnou energii.

 

Zástupci sacharidů:

pečivo (ideálně celozrnné - obsahuje více vlákniny)

ovesné vločky

ovoce (ideálně 2ks denně)

kukuřice


Zástupci tuků:

Vejce (žloutek)

avokádo

oříšky

oříškové máslo

lučina


Zástupci bílkovin:

vejce (bílek)

kvalitní šunka (co nejvíce % masa)

mléčné výrobky (jogurty, tvarohy, mléko)

luštěniny (cizrna, hrášek, fazole)


Co není vhodné?


Balené sladké sušenky (3bit, kitkat, tatranka, kinder, apod.)

Pouze ovoce

Kupované bagety

Fastfood


Tyto potraviny jsou většinou na bázi jednoduchých cukrů. Po jejich konzumaci se zvyšuje hladina cukru v krvi a následně rychle klesá. Důsledkem je opětovný hlad a tudíž chuť sníst něco dalšího - ideálně sladkého. Proto při výběru potravin preferujeme sacharidy komplexní. Komplexní (či složené) sacharidy se rozkládají delší dobu a uvolňují se postupně. Stejně tak je vhodné přijmout zároveň bílkoviny a tuky v jídle. V neposlední řadě nezapomínáme na vlákninu. Poměr zeleniny a ovoce by měl být ideálně 3:2 ks. Vláknina nám pomáhá s trávením, zlepšuje peristaltiku střev a cítíme se díky ní “plní”.


Zdroje vlákniny:

zelenina

ovoce

obiloviny

celozrnné pečivo



10 zobrazení0 komentářů